____________________________________________________________________________________________________

Excursie Liceul Lazar - Aerodromul Baneasa - Padurea Tunari (10 ianuarie 1916)


A treia etapa a proiectului "Pe urmele unui jurnal" a avut loc duminica, 21 aprilie 2013.
Impreuna cu cercetasii de la Centrul Local "Gh. Munteanu Murgoci" (fost CL "Pia Bratianu") (sef centru - doamna Liliana Gheorghiu) si invitatii lor de la CL "Rosu" (sef centru: doamna Rodica Colgiu) ne-am propus sa refacem traseul unei excursii realizate de cercetasii centuriei 1 - cohorta "Pastorul Bucur" pe 10 ianuarie 1916. 

Puncte reprezentative identificate in paginile jurnalului tinut de Ioan Dem. Dimancescu si plasate pe o harta din 1916 (vezi povestea hartii) sunt:
-Gradina Cismigiu si Liceul "Gh. Lazar" 
-Calea Victoriei
-Soseaua Kiseleff 
-Gara Baneasa (numele vechi fiind Gara Mogosoaia)
-Aeroportul Baneasa
-Padurea Baneasa-Tunari


Duminica 10 ianuarie 1916
Excursie la Aerodromul Baneasa si la Padurea Tunari

La ora 9 plecam din gradina Cismigiu cu Dl. Profesor Nedelcu si inca alti doi instructori militari. Trecem pe Calea Victoriei si luam directia spre Baneasa prin soseaua Kiseleff. 
La rondul al doilea facem primul popas. Dupa 5 minute de repaus ne continuam inainte marsul si nu ne mai oprim decat la ruinele din apropierea garii Mogosoaia. Domnul Nedelcu ne lamureste asupra originei ruinelor. 
De aci mergem la aerodromul Ligii Aeriene de la Baneasa unde prin bunavointa unui domn sublocotenent aviator vizitam toate hangarele Ligii. Raman inmarmurit la tot ce vad inauntru. Sunt 2 ani de cand nu am mai vazut Liga si in asa scurt timp o gasesc schimbata incat cu drept pot aduce elogii celor care s-au ocupat mai deaproape cu dezvoltarea aviatiei la noi.
Dl. Nedelcu la iesirea din aerodrom ne aseaza in front si ne mai vorbeste de Vlaicu si de un prieten de al lui din Transilvania, care au fost primii romani care au adus foloase reale aviatiei.
Aci ne despartim in 2: o parte acei ce avem merinde si vom continua mai departe excursia si o alta care de aci se va inapoia in oras.
Ora este 12½. Cei din ceata I o pornim spre padurea Tunari. Dupa o jumatate de ora suntem ajunsi acolo unde binevoim sa aprindem un foc strajeresc, cum numai cercetasii stiu a face. Si apoi dupa ce luam masa are loc o sezatoare. O parte din noi joaca football.
Se mai organizeaza si 2 jocuri de razboi, dupa care ne intoarcem in oras veseli si multumiti de o asemenea excursie cercetaseasca.

I.D. Dimancescu

(vezi si alte excursii din Jurnal de cercetas)


Traseul si cateva explicatii sunt notate pe harta de mai jos.



21.04.2013

La ora 9:00 ne-am adunat in curtea Liceului "Gh. Lazar" (leaganul cercetasiei noastre) si dupa cateva precizari administrative legate de campurile de centenar si o scurta introducere in orientare urbana (pentru cercetasii care participau pentru prima data la o astfel de excursie), am pornit la drum.



Am urcat pe strada Schitu Magureanu, trecand pe langa Gradina Cismigiu (inaugurata in 1854), al carei nume vine de la titulatura fostului sef al serviciului apelor - "cismegiu".

Prin strada "Stirbei Voda" am ajuns pe Calea Victoriei, de unde am pornit spre Piata Victoriei. Inaugurat in 1692 de catre domnitorul Constantin Brancoveanu, sub numele de Podul Mogosoaiei, drumul facea legatura intre Curtea Domneasca (Curtea Veche) si domeniul/palatul de la Mogosoaia. La 8 octombrie 1878, dupa defilarea armatei victorioase in Razboiul de Independenta, denumirea devine cea actuala: Calea Victoriei.



Trecand prin fata Muzeului "Grigore Antipa" (inaugurat in anul 1908 in prezenta Regelui Carol I) am intrat pe Soseaua Kiseleff, trasata pe vremea ocupatiei militare rusesti, cand guvernator al Principatelor Romane (1829-1834) era generalul Pavel Kiseleff. Puncte de reper erau piatetele intersectiilor de pe traseu, denumite ronduri, in numar de 3.
In continuare - Parcul Kiseleff, realizat de Wilhelm Mayer, peisagistul care a contribuit si la amenajarea Parcului Cismigiu.
Vechea sosea era flancata de Aleea Calaretilor (dreapta) si o alee a biciclistilor si pietonilor (stanga).


Am facut un scurt popas in Piateta Regelui, inaugurata pe 25 octombre 2012 la fostul Rond II (Bufet). Pe placa care prezinta istoria dinastiei regale in Romania am identificat cronologic momentul aparitiei cercetasiei si am vorbit despre implicarea familiei regale in sustinerea miscarii.




In drumul nostru am trecut pe langa Arcul de Triumf (fost Rond III), inexistent in momentul excursiei din 1916. Urma sa fie construit in perioada 1921-1922 si reconstruit in forma actuala in perioada 1935-1936. Monumentul comemoreaza participarea Romaniei in Primul Razboi Mondial.



Continuand traseul, pe partea stanga urmeaza fostul Teren al Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR), infiintata in 1912. Terenul (cedat in anul 1913 de catre Grigore Cantacuzino, primarul de atunci al Bucurestiului) era numit si "stadionul de la sosea". Devine leaganul rugby-ului nostru si locul de disputare a numeroase concursuri atletice. Aici s-au desfasurat si tabere cercetasesti, prima chiar in mai 1916 (cu prilejul celui de-al doilea congres al comandantilor), altele interbelice.
Pe acelasi amplasament, in prezent functioneaza Stadionul de Rugby, sediul Comitetului Olimpic si Sportiv din Romania (COSR) si Stadionul "Iolanda Balas", denumirea din perioada comunista fiind "Stadionul Tineretului".


Lasam in urma "Casa Presei" (fosta "Casa Scanteii"), "tribut" arhitectural (avand ca sursa de inspiratie Universitatea Lomonosov din Moscova) adus URSS,  ocupanta Romaniei intre anii 1944-1958 si garanta regimului popular impus cu argumentele tancurilor.
Constructia acestei cladiri (1952-57) si a Pavilionul Expozitiei Economiei Nationale (actual Romexpo) (1960-63) a dus la distrugerea Hipodromului Baneasa, reper al Bucurestiului de altadata.


Ajungem la Gara Baneasa, fosta Gara Mogosoaia. Suntem intampinati de seful garii, domnul Vasile Manolache, care ghideaza intr-un scurt tur si ne da cateva informatii.
Gara Regala (arh. Duliu Marcu) a fost construita langa vechea gara in anul 1936, in timpul domniei regelui Carol al II-lea, pentru a deservi traseul Bucuresti-Sinaia (resedinta regala de vara) efectuat de trenul regal.
Gara Regala din Sinaia este construita in aceeasi perioada.
Dupa 1950 Gara Baneasa devine gara prezidentiala, statut pe care il are si astazi, nemaifiind insa folosita in mod curent. De altfel nici gara de pasageri din vecinatate nu mai este folosita decat pentru trafic sezonier.




Am avut permisiunea conducerii Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA pentru a vizita cladirea in interior. Seful garii ne-a aratat
-salonul tete-a-tete, pentru convorbiri private



-o incapere mica cu doua telefoane operative "scurte" (Presedintie si Guvern)



-salonul de asteptare


Peronul garii este construit la o inaltime mai mare decat cea a unuia normal, astfel incat accesul in tren se face fara folosirea scarilor vagonului.




Am plecat coborand direct la piciorul podului de cale ferata care supratraverseaza DN1, refacut pentru a sustine traficul de mare viteza, dar fara valente estetice (vezi vechiul pod).


Pe drum am vazut manevrele (looping-uri, coborari in picaj, zboruri intr-o aripa etc.) celor Lotul National de Acrobatie "Hawks of Romania".


In fata intrarii de la terminalul de pasageri (aflat in renovare) am fost intampinati de doamna Cristina Giurgea, sef serviciu comunicare la Compania Nationala Aeroporturi S.A., care ne-a oferit informatii inedite despre aeroport si ne-a fost un pretios ghid in scurta noastra escala.


Pilotii de la Hawks of Romania, abia reveniti la sol, au acceptat sa se fotografieze cu noi!


Am aflat ca Aeroportul International Bucuresti Baneasa - Aurel Vlaicu are o istorie care incepe in anul 1909, odata cu zborurile efectuate de catre Louis Blériot pe terenul fostului hipodrom din Baneasa, din cadrul mosiei Mariei Bibescu.
La 1 august 1912, Liga Aeriana Romana, condusa de principele George Valentin Bibescu infiinteaza o scoala de piloti militari. 
(principele Bibescu a fost un simpatizant si sustinator al primilor cercetasi)
In anul 1920 se infiinteaza Compania de Navigatie Aeriana Franco-Romana, prima companie de transport aerian din lume.




Constructia aeroportului dateaza din anii 1947-1950, cladirea principala avand forma (amprenta la sol) unei elice cu trei pale.

In continuare, am vizitat "Targul de Aviatie Romaneasca 2013". Din cauza timpului scurt avut la dispozitie, am lasat rapid in urma standurile si am admirat avioanele usoare, printre care si o replica a celebrului Vlaicu II.










Au fost si momente emotionante, cand cercetasii cu deficiente de vedere de la CL "Rosu" au "vazut" tactil avioanele expuse, indrumati fiind de colegii si liderii lor.


Punctul final al excursiei a fost Padurea Baneasa-Tunari. Intr-o zona din apropierea Poligonului Tunari (locul unde intre 27 si 31 iulie 2013 se va desfasura Campul regional "Fratii Dimancescu"), cercetasii de la CL "Gh. Munteanu Murgoci" si prietenii lor de la CL "Rosu" au realizat o actiune de ecologizare, pretext cum nu se poate mai potrivit pentru a sarbatori "Ziua Pamantului".












Dupa o scurta festivitate de acordare a unor diplome de participare, gazduita de o poiana insorita, ne-am despartit, precum inaintasii din patrulele de acum o suta de ani, "veseli si multumiti de o asemenea excursie cercetaseasca"!






Alin Dimancescu


multumiri:
-doamnei Cristina Giurgea - sef comunicare, serviciul Strategie si Identitate de Brand, C.N. Aerporturi Bucuresti S.A.
-domnului Vasile Manolache - seful Garii Baneasa si conducerii Directiei Patrimoniu din cadrul Companiei Nationale de Cai Ferate CFR S.A.
-Centrului Local “G. M Murgoci” Bucuresti / sef centru Liliana Gheorghiu - partener in aceasta etapa - si tuturor cercetasilor care au participat

foto: CL "Gh. Munteanu  Murgoci", CL "Rosu", arhivafoto.ro

completare informatii:
wikipedia.org, armyuser.blogspot.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Three Column Modification courtesy of The Blogger Guide